במקרים רבים חברות התעופה טוענות שהן לא צריכות לשלם פיצויים לנוסעים בגלל שביטול הטיסה נבע משביתה. הטענה של חברות התעופה היא ששביתה היא לא באשמתן ולכן אין היגיון שהם ישלמו פיצויים במקרה כזה. במאמר זה נבחן את הזכויות והפיצויים המגיעים לנוסעים במקרים של ביטול טיסה בשל שביתות, תוך התמקדות בהבדלים בין סוגי השביתות והשלכותיהן על זכאות הנוסעים לפיצוי.
החוק בישראל ובאירופה
בישראל, חוק שירותי תעופה מסדיר את זכויות הנוסעים במקרה של ביטול טיסה. החוק מגדיר "טיסה שבוטלה" כטיסה שלא התקיימה כלל, או טיסה שהמריאה באיחור של לפחות 8 שעות מהמועד המקורי. במקרה של ביטול, הנוסע זכאי להטבות כגון מזון ומשקאות, שירותי תקשורת, שירותי לינה והסעה במקרה של שהייה ממושכת, וכן להשבת התמורה או כרטיס טיסה חלופי, לפי בחירתו. בנוסף, הנוסע עשוי להיות זכאי לפיצוי כספי, בהתאם למרחק הטיסה. האפשרות הזאת של הפיצוי היא זאת שמעניינת אותנו. החוק הישראלי קובע כי במקרים של ביטול טיסה בשל "נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטת מפעיל הטיסה", הנוסע אינו זכאי לפיצוי כספי. המטרה היא שחברות התעופה לא יצטרכו לשלם פיצויים במקרים שהם לא יכלו למנוע את הביטול של הטיסה.
באירופה, תקנה EC 261 מסדירה את זכויות הנוסעים במקרה של ביטול או עיכוב טיסה. התקנה מעניקה לנוסעים זכאות לפיצוי כספי במקרים של ביטול טיסה, אלא אם כן הביטול נגרם בשל "נסיבות חריגות" שאינן בשליטת חברת התעופה. בגדול, החוק האירופאי דומה מאוד לחוק הישראלי. החוק הישראלי נכתב כחיקוי של החוק האירופאי.
ניתן לראות ששני החוקים קבעו פטור לחברות התעופה במקרה של "נסיבות חריגות", אבל הם השאירו לבתי המשפט השאלה היא האם שביתות נכללות בתוך ההגדרה הזו של נסיבות שלא בשליטת חברת התעופה? האם במקרה של שביתה, חברת התעופה לא יכלה לעשות דבר ולכן היא פטורה מתשלום או שמקרה כזה הוא באשמתה ולכן היא צריכה לשלם.
הבחנה בין סוגי שביתות
חשוב להבדיל לצוןרך העניין בין סוגים שונים של שביתות.
- שביתה לא מוגנת (פראית): שביתה שלא הוכרזה כחוק, ללא הודעה מוקדמת או אישור. במקרה של שביתה לא מוגנת בתוך חברת התעופה, עשוי בית המשפט לחייב את החברה בפיצוי הנוסעים, כי השביתה נחשבת כאשמת חברת התעופה והיא הייתה צריכה לדאוג ששביתה כזו לא תתרחש.
- שביתה מוגנת: שביתה שהוכרזה בהתאם לחוק, לאחר מתן הודעה מוקדמת ובאישור הגורמים המוסמכים. במקרים אלו, חברת התעופה פטורה מתשלום פיצוי כספי לנוסעים, אך מחויבת לספק שירותי סיוע והשבת התמורה או כרטיס טיסה חלופי. עם זאת, גם שביתה מוגנת של עובדי חברת התעופה עצמה עשויה להיבחן באופן מחמיר יותר בבתי המשפט.
הבדל בין שביתת חברת התעופה לשביתת שדה התעופה
- שביתת חברת התעופה: כאשר השביתה מתרחשת בקרב עובדי חברת התעופה, במיוחד אם מדובר בשביתה לא מוגנת, החברה עשויה להיות מחויבת בפיצוי הנוסעים, שכן היא נחשבת כאחראית למצב. גם במקרים של שביתה מוגנת, בתי המשפט עשויים לבדוק את אחריות החברה והשפעתה על הנוסעים.
- שביתת שדה התעופה: במקרה של שביתה בשדה התעופה, כגון שביתת פקחי טיסה או עובדי קרקע, מדובר בנסיבות שהן הרבה פחות בשליטת חברת התעופה.
במקרים אלו, יש סיכוי גדול הרבה יותר שבתי המשפט בישראל יפסקו שהחברה פטורה מתשלום פיצוי כספי, אך עדיין מחויבת לספק שירותי סיוע והשבת התמורה או כרטיס טיסה חלופי לנוסעים. למרות זאת, יש סיכוי שבית המשפט יחשוב שהייתה כאן התרשלות של החברה ויחייב אותה בפיצויים.
בשנים האחרונות, הפסיקה האירופית נטתה לראות בשביתות עובדי חברת התעופה עצמה כנסיבות שבשליטת החברה, ולכן הנוסעים זכאים לפיצוי כספי גם במקרים אלו. פרשנות זו משקפת גישה מחמירה יותר כלפי חברות התעופה. הפסיקה של בתי המשפט באירופה משפיעה גם על בתי המשפט בישראל.
סיכום
ההבחנה בין שביתה חוקית לבלתי חוקית משפיעה ישירות על זכאות הנוסעים לפיצוי במקרה של ביטול טיסה. בעוד שביתות חוקיות עשויות לפטור את חברת התעופה מתשלום פיצויים, שביתות בלתי חוקיות, במיוחד בתוך החברה, עלולות להוביל לחיוב החברה בפיצוי הנוסעים. נוסף על כך, ההתפתחויות בפסיקה האירופית משפיעות גם על מערכת המשפט בישראל ומובילות להרחבת ההגנות על הנוסעים. הבנה מעמיקה של סוגי השביתות וההבדלים בין החוקים השונים יכולה לסייע לנוסעים לממש את זכויותיהם בצורה מיטבית.
