הרבה אנשים מתלוננים בשנים האחרונות שהם הזמינו כרטיסי טיסה תקופה ארוכה לפני הטיסה, וחברת התעופה שינתה את זמן הטיסה לזמן לא נוח. לפעמים מדובר בדחיית שעת הטיסה ולפעמים בהקדמת הטיסה. חברים טובים שלנו קבעו טיסה עם ילדים קטנים לשעת צהריים וכמה שבועות לפני הטיסה חברת התעופה שינתה את הזמן של הטיסה לשעה שש בבוקר. השעה החדשה הייתה מאוד לא נוחה בשביל טיסה עם ילדים, אבל מחירי הטיסה באותו יום עלו מאוד לעומת הזמן שהם הזמינו, ולכן הם היו בבעיה גדולה. האם מגיע פיצויים במקרה שחברת התעופה שינתה את זמן הטיסה? במאמר הזה ננסה להסביר את כל המצבים השונים לגבי הזכות לפיצוי במקרה של שינוי זמני הטיסה.
שינוי זמן הטיסה יותר מ14 ימים לפני הטיסה.
החוק הישראלי והחוק האירופאי קובעים שאם השינוי של הטיסה היה יותר מ14 ימים לפני הטיסה לא ניתן לקבל פיצויים על שינוי הטיסה. אפילו אם חברות התעופה מבטלות את הטיסה לא ניתן לתבוע פיצויים.
חברות התעופה מנצלות את המצב הזה. הרבה חברות קובעות שתי טיסות לאותו יום לשעות שונות, ובודקות 14 ימים לפני הטיסה אם שתי הטיסות התמלאו. אם שתי הטיסות התמלאו הן מוציאות את שתי הטיסות אבל אם הטיסות לא מלאות הן מאחדות את שתי הטיסות ומעבירות את הנוסעים מטיסה אחת לטיסה השנייה. יש חברות שבאופן קבוע מוכרות כרטיסים ומחליטות על השעה שבה תהיה הטיסה 15 ימים לפני הטיסה.
לדעתנו, צריך לשנות את החוק כך שחברות התעופה לא תוכלנה לשנות את זמן הטיסה בקלות, אלא רק במקרים מיוחדים. אבל כרגע המצב הוא שאם השינוי של זמן הטיסה נעשה יותר מ14 ימים לפני הטיסה לא ניתן לקבל פיצויים.
שינוי זמן הטיסה פחות מ14 ימים לפני הטיסה.
אם זמן הטיסה שונה פחות מ14 ימים לפני הטיסה יש כבר סיכוי לקבלת פיצויים, אבל יש הבדל גדול בין טיסות שהחוק שחל עליהן הוא החוק הישראלי לבין טיסות שהחוק שחל עליהן הוא החוק האירופאי.
החוק האירופאי.
החוק האירופאי חל על טיסה בכל טיסה שבה אתם טסים לאירופה או חוזרים מאירופה. הכלל הזה נכון לכל החברות חוץ מאשר החברות הישראליות שלא מוכנות לעבוד לפי החוק האירופאי אלא לפי החוק הישראלי. גם טיסות של חברות אירופאיות שלא טסות לאירופה מחויבות לכללים של החוק האירופאי (למשל, טיסות של וויזאייר מישראל לדובאי).
ככל ששינוי לוח הזמנים של הטיסה התרחש מוקדם יותר לחברה יש יותר אפשרות לשנות את הזמן. כאמור, אם הזיזו לכם את הטיסה יותר מ14 ימים לפני הטיסה אתם לא זכאים לפיצויים. אם שינו את הזמן של הטיסה בין שבעה ל14 ימים, אסור להקדים את זמן ההמראה יותר משעתיים ואסור לאחר את הנחיתה יותר מארבע שעות לעומת הזמן המקורי. אם השינוי הוא יותר גדול מזה, אתם זכאים לפיצויים.
אם החברה שינתה את זמן הטיסה פחות משבעה ימים לפהי הטיסה, אז הזמן החדש של ההמראה צריך להיות פחות משעה לפני הזמן המקורי של הטיסה, ואסור לאחר את הזמן של הנחיתה ביותר משעתים.
החוק הישראלי
החוק הישראלי מקל הרבה יותר עם חברות התעופה. אפילו כשחברת התעופה הזיזה את זמן הטיסה פחות מ14 ימים לפני הטיסה, פיצויים יהיו רק בשינוי של 8 שעות מהזמן המקורי. אם הזמן של הטיסה נדחה ביותר משמונה שעות או הוקדם יותר משמונה שעות, אז אתם זכאים לפיצויים. אם האיחור או ההקדמה היה פחות משמונה שעות, אתם לא זכאים בפיצויים, אלא רק בהחזרת כרטיס הטיסה במקרים מסויימים.
כמה פיצוי מקבלים על שינוי בזמן הטיסה?
גם בסכום הפיצויים במקרה שאתם זכאים לפיצויים יש הבדל בין החוק הישראלי לבין החוק האירופאי. סכום הפיצויים בכל מקרה תלוי במרחק של הטיסה.
החוק האירופאי
- במקרה שהמרחק של הטיסה הוא פחות מ1500 ק"מ, אתם זכאים לפיצויים בסך 250 יורו לכל נוסע. אין הרבה מדינות באירופה שנמצאות במרק כזה מישראל, בעיקר קפריסין ויוון.
- במקרה שהמרחק של הטיסה הוא בין 1500 ק"מ לבין 3500 ק"מ, אתם זכאים לפיצויים של 400 יורו לכל נוסע. רוב מדינות אירופה נמצאות במרחק כזה.
- במקרה של טיסה שהיא במרחק של מעל ל3500 ק"מ, אתם זכאים ל600 יורו לכל נוסע. מעט מדינות באירופה כמו בריטניה ומדינות סקנדינביה נמצאות בקטגוריה הזו. גם טיסות קונקשן לארצות הברית דרך אירופה יכולות להכלל באפשרות הזו.
החוק הישראלי
- בטיסה של עד 2000 ק"מ, סכום הפיצויים הוא 1390 ש"ח. בקטגוריה הזו יש יותר מקומות מאשר בקטגוריה הנמוכה של החוק האירופאי.
- בטיסה שהיא במרחק של בין 2000 ק"מ לבין 4500 ק"מ סכום הפיצויים הם 2200 ש"ח. רוב המדינות באירופה נכללות בקטגוריה הזו.
- טיסה שהיא מעל ל4500 ש"מ מזכה בפיצויים של 3340 ש"ח. בקטגוריה הזו נכללים טיסות למזרח או לאמריקה.