כל מי שטס הרבה מכיר את המציאות המעצבנת של טיסות שמאחרות הרבה מאוד שעות וממריאות אחרי הזמן, מסתבר שבשנים האחרונות הבעייה הזו מאוד גדלה והרבה טיסות מגיעות באיחור משמעותי. אנשים לא יודעים שברוב המקרים מגיע להם פיצוי בגלל העובדה שהטיסה איחרה. חברות התעופה לא מפרסמות את החוק שקובע פיצויים על איחורים ולכן הרבה אנשים לא יודעים בכלל שיש להם זכות כזו. במאמר הבא ננסה להסביר את הזכויות שלכם במקרה שבו הטיסה איחרה.
מגיע לכם פיצוי
בחלק גדול מהמקרים של איחור של הטיסה מגיע לכם פיצוי כספי מחברת התעופה. החוק בהרבה מאוד מדינות מחייב את חברות התעופה לפצות על איחורים, עיכובים או ביטולי טיסה. סקרים מראים שהרוב המוחלט של הנוסעים לא מודעים בכלל לעובדה שמגיע להם פיצויים, ולכן לא תובעים את הפיצוי, וחברות התעופה לא מתנדבות ליידע את הנוסעים על הזכויות שלהם וכך מתחמקות מתשלום. לפי חלק מהמחקרים חברות התעופה משלמות רק על עשרה אחוזים מהמקרים שבהם מגיע לנוסעים פיצוי.
חברות התעופה גם מנצלות את העובדה שהמנגנון של בקשת הפיצויים הוא מסובך והן מנסות הרבה מאוד פעמים לדחות תביעות של אנשים שמגיע להם פיצוי, מתוך הנחה שהם לא יתעקשו יותר מדי על הזכויות שלהם ויאמינו שלא מגיע להם פיצוי. בחלק מהמקרים החברות מציעות פיצוי סמלי שהוא הרבה יותר נמוך מהפיצוי שהן חייבות לשלם על פי חוק.
אפשר לתבוע את חברות התעופה בעצמכם, אבל קחו בחשבון שזה יהיה תהליך מורכב ומסובך. זה אפשרי ויש הרבה אנשים שהצליחו לעשות את זה בעצמם, אבל הבעייה היא שהכל באנגלית ודרישת הפיצויים דורשת התעסקות עם הרבה בירוקרטיה לא מוכרת. אפשרות אחרת היא להיעזר בנו בדרישת הפיצויים.
התהליך כולו של מילוי הטפסים לוקח חמש דקות, ולכן גם אתם לא בטוחים ונראה לכם שלא תקבלו פיצוי, כדאי לכם למלא. אין לכם מה להפסיד. מקסימום לא יצא מזה כלום. גם אם ניסיתם כבר להוציא פיצויים וחברת התעופה דחתה אתכם כדאי לנסות את מזלכם. אין לכם עלויות בכלל אם לא תקבלו פיצויים ולכן אין בכלל סיכון.
היו לא מעט מקרים של אנשים שסיפרו לי על בעייה שהייתה להם בטיסה והצענו להם להגיש תביעה והם אמרו שאין טעם כי הם לא יקבלו שום דבר. שכנעתי אותם שכדאי להם בכל זאת לנסות ושזה לא עולה להם כסף, ובסופו של דבר הם הרוויחו הרבה מאוד כסף.
אתם יכולים גם לתבוע על טיסות שקרו בשלוש השנים האחרונות ולא רק על טיסה שהתרחשה עכשיו.
מתי מגיע לכם פיצוי לפי החוק?
האמת היא שהתנאים של הפיצוי קצת מסובכים וחברות התעופה מנצלות את התסבוכת הזו כדי לנסות לנפנף אתכם מהתביעה. גם אם נדמה לכם אחרי קריאת התנאים שנביא בהמשך שאולי לא מגיע לכם פיצוי כדאי לנסות לפנות אלינו כי לפעמים אנחנו מוצאים סיבות לפיצוי בגלל הניסיון שלנו.
יש שני חוקים שיכולים להיות קשורים לטיסות שלכם. חוקי הטיסה של אירופה והחוק הישראלי. ננסה לפרט את שני החוקים. בדרך כלל הפיצוי של החוק האירופי עדיף על הפיצוי של החוק הישראלי.
כדאי לדעת שכל טיסה שיוצאת מאירופה זכאית לפיצוי לפי החוק האירופי גם אם חברת התעופה היא לא אירופאית, ולכן אתם זכאים לפיצוי לפי החוק האירופי גם על טיסות של חברות לא אירופאיות לארץ. לעומת זאת, טיסות שטסות מישראל למדינות אחרות ולא לאירופה, מחוייבות לחוק הישראלי.
החברות הישראליות (אלעל, ארקיע וישראייר) מתחמקות הרבה פעמים מתשלומי פיצויים כשהן מנסות לטעון שהן מחויבות רק לחוק הישראלי. הרבה פעמים אפשר עדיין לגרום להן לשלם פיצויים.
החוק האירופאי לפיצוי איחור של טיסות
החוק האירופאי נכנס לתוקף בשנת 2005. החוק תקף לכל טיסה שיוצאת ממדינה באיחוד האירופי (אפילו אם חברת התעופה היא חברה שלא שייכת לאיחוד) או לטיסה שאמורה לנחות באיחוד האירופי בתנאי שחברת התעופה שייכת לאיחוד האירופי.
איחור של שלוש שעות
באיחור של שלוש שעות ומעלה חברת התעופה חייבת לשלם פיצויים לכל הנוסעים אלא אם כן חברת התעופה מצליחה להוכיח שהעיכוב נבע מסיבות שהיא לא יכלה לצפות אותן. בדרך כלל, בתי המשפט באירופה מצמצמים מאוד את המקרים שנחשבים לכאלו שחברות התעופה לא אחראיות עליהם.
לעניין החוק האירופאי הטיסות מתחלקות לשלושה סוגים:
- טיסה קצרה – טיסה מתחת ל1500 ק"מ. יש מעט מאוד יעדים בטיסה מהארץ שבהם הטיסה נחשבת לקצרה, כמו ייון וטורקיה.
- טיסה בינונית – טיסה בין 1500 ק"מ לבין 3500 ק"מ. רוב היעדים באירופה בטיסה מישראל נחשבים כטיסות בינוניות.
- טיסה ארוכה – טיסה מעל 3500 ק"מ. יש מעט מאוד מקומות באירופה במרחק כל כך גדול מישראל כמו למשל לונדון, ליסבון או מדינות סקנדיביה. טיסות המשך מאירופה לארה"ב הן בקטיגוריה הזו.
החוק האירופי מחייב את חברת התעופה לספק לכם אוכל להתרעננות ודרכי תקשורת במקרה של האיחורים הבאים:
- בטיסות קצרות – איחור של שעתיים ויותר
- בטיסות בינוניות – איחור של שלוש שעות ויותר
- בטיסות ארוכות – איחור של ארבע שעות ויותר
מעבר לכך, בכל מקרה של עיכוב של לילה חברת התעופה חייבת לתת לנוסעים לינה במלון. במקרה שחברת התעופה לא הביאה אוכל להתרעננות או לינה במצבים שבהם היא הייתה חייבת להביא אותם היא חייבת בתשלומי פיצויים נוספים.
באיחור של חמש שעות ומעלה, אתם יכולים מיד לבטל את הטיסה ולקבל את כל הכסף בחזרה. אם טסתם בטיסת קונקשיין, והטיסה הראשונה לא הועילה לכם, אתם זכאים לבטל בדיעבד את הטיסה ולקבל החזר על מחיר הטיסה. יותר מזה, עקרונית חברת התעופה חייבת להחזיר אתכם לנקודת ההתחלה של הטיסה.
כמה פיצויים מגיע לכם?
הפיצוי על פי החוק האירופי תלוי באורך הטיסה.
- בטיסות קצרות מגיע לכם פיצוי של 250 יורו לכל נוסע
- בטיסות בינוניות מגיע לכם פיצוי של 400 יורו לכל נוסע
- בטיסות ארוכות מגיע לכם פיצוי של 600 יורו לכל נוסע
כדי לקבל את הפיצויים אתם לא צריכים להוכיח שהיה לכם נזק מהאיחור או מהעיכוב. אם היה לכם נזק לפעמים ניתן לקבל פיצוי נוסף גם על החלק הזה.
החוק הישראלי לפיצוי על איחור של טיסה – חוק שירותי תעופה (חוק טיבי)
בישראל חוקק חוק שמסדיר את הפיצוי על טיסות. החוק הזה מכונה חוק טיבי וניתן למצוא את החוק כולו כאן.
איחור בטיסה
החוק הישראלי מזכה אדם בפיצוי כספי רק באיחור גדול של שמונה שעות. באיחור יותר קטן אתם לא זכאים לפיצוי כספי. במובן הזה יש ייתרון גדול לחוק האירופאי על החוק הישראלי. הסיכויים לקבל פיצויים לפי החוק הישראלי הם הרבה יותר קטנים. בטיסות לאירופה וממנה חל החוק האירופאי ולכן אנחנו ניעזר בדרך כלל בחוק הישראלי רק לטיסות שיוצאות או מגיעות ממדינות מחוץ לאיחוד האירופאי.
לגבי אל על, ארקיע וישראייר, יש ויכוח גדול האם הם מחוייבות בטיסות מאירופה או לאירופה גם לפי החוק האירופאי. החברות האלו כמובן מנסות לטעון שכיוון שהן חברות ישראליות חל עליהן כבר החוק הישראלי על הטיסות האלו והעובדה הזו פוטרת אותן מהחוק האירופאי. הטענה הזו של החברות היא לא פשוטה ובמקרים רבים יש מקום לדרוש מהן פיצויים גם במקרה של איחור בטיסה של פחות משמונה שעות.
אם האיחור הוא של יותר מחמש שעות, אתם יכולים לבטל את הטיסה ולקבל זיכוי כספי.
בכל איחור של מעל לשעתיים מגיע לכם שירותי סיוע כמו אוכל ושתייה ואפשרות להתקשר.
כמה פיצוי מגיע לכם?
גובה הפיצוי בחוק הישראלי תלוי במרחק של הטיסה.
- טיסה עד 2000 ק"מ מזכה אתכם בפיצוי של 1290 ש"ח לכל נוסע
- טיסה עד 4500 ק"מ מזכה אתכם בפיצוי של 2060 ש"ח לכל נוסע
- טיסה ארוכה יותר מזכה אתכם בפיצוי של 3080 ש"ח לכל נוסע.
סיכום בשאלות ותשובות בקצרה
בחלק מהמקרים מגיע לכם פיצוי כספי גם על איחור. אם חל עליכם החוק האירופאי מגיע לכם פיצוי על איחור של שלוש שעות ומעלה, אם חל עליכם החוק הישראלי מגיע לכם פיצוי על איחור של שמונה שעות ומעלה.
אם טסתם עם חברה אירופאית, בכל מקרה מגיע לכם פיצוי לפי חוק האירופאי. אם החברה שלכם היא לא אירופאית והמראתם משדה תעופה באירופה מגיע לכם פיצוי לפי החוק האירופאי. אם טסתם עם חברה לא אירופאית והמראתם מנתב"ג מגיע לכם פיצוי לפי החוק הישראלי.
כמובן. יש גם הרבה אנשים שהצליחו לתבוע לבד. חברות התעופה מנסות להתביע אותנו בהרבה בירוקרטיה וטענות סרק, אבל אם תתעקשו ותעמדו על שלכם תוכלו לזכות. אם אתם מסתבכים אנחנו יכולים לעזור עם דרישת הפיצויים.
ההתקשרות איתנו כשלעצמה לא עולה כסף. אנחנו גובים תשלום של 25 אחוזים במקרה שקיבלתם פיצויים, אבל לא נגבה מכם בכלל במקרה שלא התקבלו פיצויים. לכן, אין שום סיכון שתפסידו כסף וכדאי לכם למסור לנו פרטים בכל מקרה שאין לכם אפשרות לתבוע לבד.
לפי החוק האירופאי מגיע לכם פיצוי של 250 יורו על טיסות קצרות, 400 יורו על טיסות בינוניות ו600 יורו על טיסות ארוכות. לפי החוק הישראלי מגיע לכם 1290 ש"ח על טיסות קצרות, 2060 ש"ח על טיסות בינוניות ו3080 ש"ח על טיסות ארוכות. הפיצוי הוא לכל נוסע.
אם חברת התעופה מאחרת עם הטיסה מעל חמש שעות, אתם יכולים לבטל את הטיסה ולקבל את כל הכסף בחזרה. העובדה שקיבלתם את הכסף לא מונעת מכם לבקש בהמשך פיצוי.
חברות התעופה לפעמים מנסות להתנער מהחובות שלהם לפי החוק. אם נראה לכם לפי התנאים שהבאנו שמגיע לכם פיצוי תתעקשו איתם ואל תוותרו. אם אתם לא בטוחים כדאי לפנות אלינו. אין לכם מה להפסיד.