הרבה פעמים חברות התעופה מודיעות ללקוחות שהטיסה שבה הם היו אמורים לטוס התבטלה והם מעבירים את הנוסעים לטיסה אחרת. לפעמים לחברות יש שתי טיסות שיוצאות באותו יום והן לא מלאות ולכן הן מחליטות לבטל אחת מהטיסות ולחבר את שתי הטיסות לטיסה אחת. מצב כזה יכול להיות מאוד בעייתי לנוסע כי השינוי גורם לכך שטיסה תהיה בשעה שלא כל כך נוחה לנוסע. בחלק מהמקרים לנוסע מגיע פיצויים במקרה של ביטול והחלפה, ולא תמיד הנוסעים מודעים לאפשרות שלהם לדרוש פיצוי. במאמר הבא אנחנו ננסה לפרט את כל הפרטים לגבי האפשרות שלכם לקבל פיצוי.
החלפה של טיסה בטיסה אחרת יכולה להיות הרבה פעמים פעולה מאוד לא נעימה מצד חברות התעופה, ולכן המחוקק גם בישראל וגם באירופה קבעו במקרים רבים פיצויים. חברות התעופה לא מתנדבות בעצמן לספר לנוסעים שמגיע להם פיצוי ולכן ברוב המקרים אנשים לא יודעים בכלל על האפשרות הזו.
פיצוי על ביטול והחלפת טיסה
אם הביטול וההחלפה נעשו על ידי חברת התעופה יותר מ14 ימים לפני הטיסה אז לפי החוק לא מגיע לכם פיצוי. חברות התעופה בדרך כלל יאפשרו לכם במצב כזה לבטל את הטיסה, אבל הם לא מחוייבים לכך על פי החוק. בכל מקרה אם תתעקשו עם החברות אז רוב הסיכויים שהם יסכימו לבטל ולהחזיר לכם את הכסף. לדעתנו, זה אחד התיקונים שצריך לשנות בחוק, ולקבוע שאם חברת התעופה מחליפה טיסה היא חייבת לאפשר לנוסעים לקבל את הכסף בחזרה. הרבה חברות תעופה מנצלות את המצב החוקי הקיים היום ועושות את הביטול ווהחלפה קצת יותר מ14 ימים לפני הטיסה כדי לא לשלם פיצויים.
אם הביטול נעשה בין שבעה ימים לבין 14 ימים לפני הטיסה, אז חברות התעופה חייבות לספק לכם טיסה חילופית קרובה לטיסה המקורית. הטיסה החילופית חייבת להמריא פחות משעתיים לפני הטיסה המקורית ולנחות פחות מארבע שעות אחרי הטיסה המקורית. אם הטיסה החילופית לא עומדת בתנאים האלה, החברה חייבת לשלם פיצויים.
אם הביטול נעשה פחות משבעה ימים לפני הטיסה, אז חברות התעופה חייבות לספק לכם טיסה חילופית שממריאה פחות משעה לפני הטיסה המקורית ונוחתת פחות משעתיים לפני הטיסה המקורית.
ברוב המוחלט של המקרים בהם חברת התעופה מבטלת את הטיסה ונותנת לכם טיסה חילופית, הטיסה החדשה לא תעמוד בתנאים האלה ואתם תהיו זכאים לפיצויים.
סכום הפיצויים
הסכום שמגיע לכם כפיצויים תלוי גם במרחק של הטיסה וגם בשאלה איזה חוק חל על הטיסה. בגדול, יש שני חוקים רלוונטיים בטיסות שיוצאות מישראל – החוק האירופאי והחוק הישראלי.
החוק האירופאי חל בכל מקרה שבו חברה אירופאית היא זאת שביטלה והחליפה את הטיסה. בין החברות האלה אפשר לכלול את וויזאייר, ריינאייר, לופטהנזה, לוט, אוסריין איירליינס ועוד חברות רבות. גם טיסות של חברות זרות אחרות שהן לא מאירופה, חייבות פיצויים לפי החוק האירופאי, אם הן טסות לאירופה. למשל, אם לקחתם טיסה של טורקיש איירליינס שהיעד הסופי של הטיסה (כולל הקונקשן) הוא לגרמניה, אז אתם זכאים לפיצוי לפי החוק האירופאי.
על פי החוק האירופי, טיסה מתחת ל1500 ק"מ זכאית ל250 יורו פיצויים. בדרך כלל אלו טיסות קצרות מאוד ליוון או קפריסין. טיסות בין 1500 ק"מ ל3500 ק"מ זכאיות לפיצוי של 400 יורו. רוב היעדים לאירופה נכללים בקטגוריה הזו. טיסות מעל 3500 ק"מ זכאיות לפיצויים של 600 יורו. בקטגוריה הזו נכללות טיסות מעט מקומות בצפון אירופה.
החוק הישראלי חל על כל הטיסות של החברות הישראליות, כמו אל על, ישראייר וארקיע אפילו אם הן טסות לאירופה. הוא חל גם על חברות זרות לא אירופאיות שטסות למקומות אחרים מחוץ לאירופה. הרבה חברות זרות לא מכירות את החוק הישראלי, ובמקרה שהן לא חייבות פיצויים לפי החוק האירופאי הן מסרבות לשלם פיצויים ואז צריך להחליט אם רוצים לתבוע אותן בבית המשפט לתביעות קטנות.
לפי החוק הישראלי המרחקים שקובעים את התשלום שונים מאשר בחוק האירופי. טיסות עד 2000 ק"מ זכאיות לפיצוי של 1320 ש"ח. בטיסות האלה נכללות לפעמים גם טיסות לבולגריה ועוד מקומות קרובים באירופה. כל הטיסות שבין 2000 ק"מ ועד 4500 ק"מ זכאיות לפיצוי של 2120 ש"ח. כמעט כל אירופה והודו נכללות במרחק הזה. טיסות מעל 4500 ק"מ זכאיות לסכום פיצוי של 3180 ש"ח. המרחק הזה כולל טיסות טראנס אטלנטיות לאמריקה וטיסות למזרחק הרחוק כמו תאילנד, יפן וסין.
ניתן לתבוע את חברת התעופה לבד, והרבה אנשים מצליחים לעשות את זה. אבל יש הרבה אנשים שלא מצליחים בגלל שחברות התעופה מנסות להקשות את התהליך והופכות אותו בהרבה מקרים לתהליך לא שקוף ומסובך. נוסף לזה התהליך כולו מתרחש באנגלית. לכן, אנחנו מציעים לדרוש פיצויים דרך האתר שלנו בפיצוי בשחקים, ולשלם עמלה של 25 אחוזים. אם דרישת הפיצויים לא הצליחה ולא התקבל כסף, אתם לא חייבים לשלם כלום. אין לכם בכלל מה להפסיד.