בשנים האחרונות, עולם התעופה נהייה הרבה יותר מבולגן וחברות התעופה מבטלות אחוז מאוד גבוה של הטיסות. מצב כזה, שבו טיסה שתכננתם לטוס בה התבטלה הוא מאוד מרגיז ומעצבן. החוק, גם בישראל וגם באירופה קובע שבהרבה מקרים מגיע לכם פיצויים על ביטול הטיסה, מעבר להחזר הכספי של המחיר של הטיסה. חברות התעופה לא מפרסמות את הזכות לפיצויים, ולא מתנדבות לשלם את הפיצויים אם לא תובעים אותן.
במאמר הזה אנחנו ננסה לעשות סדר בין המקרים השונים של ביטול טיסה ונעזור לכם להבין מתי מגיע לכם פיצוי ומה הגובה של הפיצוי שאתם יכולים לקבל.
טיסה שבוטלה 14 ימים לפני הטיסה
אם חברת התעופה ביטלה את הטיסה 14 ימים לפני הטיסה אתם לא זכאים בכלל לפיצוי. בגלל הקביעה הזו של החוק הרבה חברות תעופה מחליטות על ביטולי טיסות בדיוק 14 ימים לפני הטיסה. כך, מצד אחד הן לא מתחייבות לפצות את הנוסעים ומצד שני, הן חיכו עד הרגע האחרון כדי לראות אם הם יכולות להוציא בכל זאת את הטיסה.
הקביעה הזו של החוק נראית בעיננו לא הוגנת. לפעמים אדם מזמין טיסה בזול תקופה ארוכה לפני החופשה וכשחברת התעופה מבטלת שבועיים לפני הטיסה המחיר של הטיסות האלטנרטיביות הרבה יותר יקרות. אבל גם אם זה נראה לנו לא מוצדק במקרה כזה, אין לכם אפשרות לקבל פיצויים.
כמובן, שגם במקרה של ביטול מוקדם מגיע לכם לקבל את הכסף בחזרה. חברות התעופה אפילו לא חייבות להציע לכם טיסה חילופית. יש חלק מהחברות שבכל זאת מציעות במקרה של ביטול לקבל טיסה חילופית, אבל אם אתם רוצים את הכסף חזרה ולא את הטיסה החילופית אתם יכולים להתעקש. חלר מהחברות לא ממהרות להעביר את הכסף אחרי ביטול וזו שערוריה.
טיסה שבוטלה פחות משבועיים לפני הטיסה.
אם הטיסה שלכם בוטלה פחות משבועיים לפני הזמן המקורי של הטיסה מגיע לכם פיצוי. הפיצוי הוא בנוסף להחזר של הכסף ששילמתם על הטיסה ולא במקומו.
החברות מנסות להתחמק מחובת הפיצויים שמוטלת עליהם במקרה כזה. הרבה מאוד פעמים מאוד קשה למצוא את המקום שבו אפשר לבקש פיצויים. לרוב חברות התעופה היום אין מייל שאפשר פשוט לפנות אליו אלא דרך מאוד ספציפית ולא בולטת שבה אפשר לבקש פיצויים. לפעמים הם מקשים על התהליך עם דרישות בירוקרטיות לא הכרחיות, כדי לגרום לחלק מהאנשים לוותר על הפיצוי.
לפעמים, חברות התעופה מציעות לנוסעים פיצוי חלקי וקטן כמו שוברים או סכום חלקי מאוד מהפיצוי, כדי שהם יוותרו על הפיצוי המלא. צריך להכיר את השיטות האלו של חברות התעופה ולא לוותר להן על הסכום המלא שהן חייבות לשלם.
כמה פיצוי מגיע לכם?
סכום הפיצוי תלוי בשאלה האם הפיצוי מגיע לפי החוק הישראלי או לפי החוק האירופאי. החוק האירופאי מחייב את כל חברות התעופה האירופאיות בכל מקרה, וגם חברות זרות שהן לא אירופאיות אם הן טסות לאירופה. החוק הישראלי מחייב את כל החברות הישראליות וגם חברות זרות במקרה של טיסה שיוצאת או מגיעה לישראל.
סכום הפיצוי לפי החוק הישראלי
לפי החוק הישראלי, סכום הפיצוי משתנה לפי המרחק של הטיסה. טיסה קצרה, עד 2000 ק"מ מחייבת בפיצוי של 1320 ש"ח לנוסע. טיסה בינונית – בין 2000 ק"מ ל4500 ק"מ מחייבת בתשלום של 2120 ש"ח. טיסות ארוכות של מעל ל4500 ק"מ מחייבות בפיצוי של 3180 ש"ח לכל נוסע.
רוב הטיסות לאירופה נכללות בקטגוריה של הטיסות הבינוניות. יוון, קפריסין, בולגריה ועוד מדינות נכללות במדינות הקרובות עם הפיצוי הנמוך, והטסיות הארוכות כוללות בעיקר את הטיסות למזרח או לארה"ב.
סכום הפיצוי לפי החוק האירופאי
גם לפי החוק האירופאי, סכום הפיצוי משתנה לפי המרחק אבל הוא קצת יוצר נדיב בחלוקת המרחקים. טיסות קצרות עם מתחת ל1500 ק"מ זכאיות ל250 אירו. טיסות בינוניות – בין 1500 ק"מ ל3500 ק"מ זכאיות ל400 אירו, וטיסות ארוכות של מעל ל3500 ק"מ זכאיות ל600 אירו.
לפי החוק הזה, יש פחות טיסות שנחשבות קצרות, ורק קפריסין ויוון נכללות בטיסות הקצרות. מהצד השני, יש יותר מקומות באירופה שנכללות בקטגוריה של הפיצוי הגדול כמו פורטוגל, אנגליה וצרפת.
פטור מפיצוי בגלל סיבות מיוחדות
חברות התעופה יהיו פטורות מהפיצויים אם הסיבה לביטול הייתה מעבר ליכולת השליטה שלהם, ולכן לא באשמתם. חברות התעופה מנסות להשתמש בתירוץ הזה הרבה מאוד פעמים כדי לנסות להיפטר מפיצויים, אבל בתי המשפט בדרך כלל מצמצמים מאוד את המקרים שבהם הם מקבלים את התירוצים של חברות התעופה. הרבה פעמים חברות התעופה אומרות שהביטול לא היה באשמתם בלי לפרט בכלל מה היו הנסיבות שבגללן הביטול הוא לא באשמתן. במקרה כזה צריך להתעקש איתן שהן יפרטו מה היו הנסיבות שבגללן הן פטורות מתשלום.
גם שביתה היא סיבה שהחוק מקבל כסיבת פטור. אבל בחלק גדול מהפעמים מדובר בשביתה לא רשמית שלא הוכרזה בדרך המקובלת אלא רק שביתה איטלקית שבה הטייסים לא מופיעים לטיסה ואומרים שהם חולים. במקרה כזה החברות לא פטורות מתשלום פיצויים.
טיסה חלופית
אם חברת התעופה הציעה לכם טיסה חילופית בתנאים דומים היא יכולה לבטל את חובת תשלום הפיצויים או להקטין אותם. האפשרות הזו לא נפוצה כי החוקקובע שהטיסה החילופית צריכה להיות מאוד דומה בשעות לטיסה המקורית.
חברת התעופה פטורה מתשלם פיצויים אם היא הודיעה על הביטול בין שבעה ימים לבין 14 יום וסיפקה טיסה חילופית שממראיה פחות משעתיים לפני הטיסה המקורית ונוחתת פחות מארבע שעות אחרי הזמן המקורי. אם החברה הודיעה על הביטול פחות משבעה ימים לפני הזמן של הטיסה, החברה תוכל להיפטר מחובת פיצויים אם היא נתנה טיסה חילופית שממריאה פחות משעה לפני הטיסה המקורית ונוחתת פחות משעתיים אחרי המועד המקורי של הטיסה.
במקרים של טיסה חילופית כל כך דומה לטיסה המקורית, הנוסע חייב לקבל את הטיסה החילופית ולא לקבל פיצויים אלא אם כן לא הציעו הצעה דומה לנוסע שאיתו או במקרה שבו יש לו הטיסה תגרום לו לחלל שבת או חג או שהוא חושש מסיבה בטחונית לעלות על הטיסה החילופית.
החברה יכולה לשלם חצי מהפיצויים ולא את כל הסכום אם הוא הציע טיסה חילופית והנוסע קיבל אותו והאיחור הוא קטן. מה הכוונה שהאיחור הוא קטן? איחור של פחות משעתיים בטיסה קצרה של 2000 ק"מ, איחור של פחות משלוש שעות בטיסה בינונית של עד 4500 ק"מ, ועד ארבע שעות בטיסות ארוכות.