אם חברת התעופה סירבה להעלות אותך לטיסה בגלל שהיה חסר לחברה מקומות על המטוס, כנראה מגיע לך פיצוי. חברות התעופה הרבה מאוד פעמים משאירות נוסעים שלא יכולים לעלות לטיסה ונותנת להם טיסה אחרת במקום. לא תמיד חברות התעופה דואגות לשלם במצב הזה את הפיצוי שהן חייבות לשלם על פי חוק. במאמר הבא, ננסה להסביר את התופעה ולפרט מהן הזכויות שהחוקים השוים נותנים לכם.
למה יש אובר בוקינג?
ניהול טיסות הוא אחד הדברים המסובכים ביותר בעולם העיסקי. חברות התעופה יודעות שבאופן רגיל יש אחוז מסויים של אנשים שלא מופיעים לטיסה, ולכן המטוסים טסים כשהם לא מלאים. לכן, החברות מוכרות יותר כרטיסים למטוס מאשר מספר המקומות שיש להם, ואז כשחלק מהנוסעים לא מגיעים החברות מוציאות את המטוסים כשהם מלאים. כך הן מרוויחות יותר כסף עבור כל מטוס.
הבעייה מתחילה כשלטיסה הופיעו יותר אנשים מאשר מספר המקומות שיש במטוס. במצב כזה חברת התעופה מכריזה שיש לה אובר בוקינג, זאת אומרת יותר הזמנות של טיסות מאשר מקומות בפועל לשבת במטוס, והן לא יכולות לקחת את כל הנוסעים. התופעה הזו היא תופעה מוכרת בעולם וכל חברות התעופה בעולם שותפות אליה.
המחוקקים בהרבה מדינות מאשרים לחברות התעופה לעשות אובר בוקינג כדי להרוויח יותר כסף, אבל מצד שני הם מחייבים את חברות התעופה לשלם פיצויים נדיבים לכל מי שהן סירבו להטיס. כמובן, שהפיצויים האלה לא באים במקום כרטיס טיסה חילופי או השבת הכסף לנוסע. חוץ מהחובה הפשוטה הזו יש לחברות התעופה גם חובת פיצויים.
חשוב לשים לב, לפעמים החברות לא מעלות נוסעים בגלל שהם איחרו לטיסה או שהם פספסו את השער או מסיבות תפעוליות ובטחוניות אחרות. בכל המקרים האלה המחוקק לא קבע פיצויים שאפשר לתבוע מחברת התעופה. אתם יכולים לתבוע רק במקרה שהגעתם לטיסה והנציג של חברת התעופה אמר שלמרות שהגעתם אי אפשר להעלות אתכם על הטיסה.
לפעמים, החברות מודיעות לאנשים שמגיע להם לקבל את הפיצוי. הרבה פעמים החברה רוצה לגרום לאחד הנוסעים לוותר על הטיסה מרצונו כדי לא לגרום להתמרמרות או ליצור שקט תעשייתי, ואז החברה מודיעה שמי שיסכים לאחר את הטיסה יקבל אוטומטית פיצוי, אבל בחלק לא קטן של המקרים החברות לא מתנדבות לספק את המידע לנוסעים ולא מעבירות את הפיצוי, אלא אם כן דורשים מהן את הפיצוי. לפעמים, חברות התעופה מציעות פיצוי סמלי או פיצוי בשוברי טיסה ולא במזומן מתוך ניסיון להתחמק מחובת הפיצויים המלאה שחלה עליהן.
כמה פיצוי מגיע על אובר בוקינג?
הסכום של הפיצוי משתנה לפי שתי שאלות: איזה חוק חל על הטיסה שלכם ומה המרחק של הטיסה.
בגדול, יש שני חוקים רלוונטיים לטיסות שיוצאות מישראל – החוק האירופאי והחוק הישראלי. החוק האירופאי חל על כל חברות התעופה של אירופה, וגם על כל החברות הזרות שמגיעות לישראל, אם הן טסות לאירופה. החוק הישראלי חל על כל חברות התעופה הישראליות וגם על חברות התעופה הזרות אם הן טסות ליעד אחר שהוא לא אירופה. לדוגמה, וויזאייר, ריינאייר, לוט ואוסטריין איירליינס יחוייבו תמיד לפי החוק האירופי. אל-על, ארקיע וישראייר יחוייבות תמיד לפי החוק הישראלי. חברות כמו טורקיש איירלייס או יונייטד איירליינס יחויבו לפי השאלה מה היעד של הטיסה. אם היעד הוא באירופה יחול עליהן החוק האירופאי ואם הן טסות למקום אחר יחול עליהן החוק הישראלי.
לפי החוק האירופאי, כל טיסה עד 1500 ק"מ מחייבת את החברה בפיצוי של 250 אירו לכל נוסע. הטיסות הקצרות האלה הן בדרך כלל טיסות ליוון או קפריסין. טיסות בינוניות, מחייבות את החברה בפיצוי של 400 אירו לכל נוסע. רוב אירופה נכללת בטיסות האלה. טיסות ארוכות של מעל ל3500 ק"מ מחייבות את החברות בפיצוי של 600 אירו לכל נוסע. החלקים הצפוניים והמזרחיים של אירופה יכולים להכלל בקטגוריה הזו.
לפי החוק הישראלי, כל טיסה עד 2000 ק"מ מחייבת את החברה בפיצוי של 1320 ש"ח לכל נוסע. המרחק של הטיסות הקצרות לפי החוק הישראלי הוא יותר ארוך ולכן עוד חלקים מאירופה נכללים בקטגוריה הזו. טיסה בינונית מ2000 ק"מ ועד 4500 ק"מ מחייבת את החברה בפיצוי של 2120 ש"ח. בטיסות האלה נכללת כל אירופה, וגם רוסיה והודו. טיסות ארוכות של מעל 4500 ק"מ מחייבות את החברה בפיצוי של 3180 ש"ח. אלו טיסות ארוכות ליעדים במזרח או באמריקה. הסכומים מתעדכנים אחת לתקופה.
צריך להדגיש שוב, גם אם קיבלתם מהחברה טיסה יותר מאוחרת או שהחזירו לכם את הכסף אתם זכאים לפיצויים. המקרה היחיד יוצא הדופן הוא אם החברה נתנה לכם טיסה חילופית שהנתונים שלה מאוד דומים לטיסה המקורית. הטיסה חילופית צריכה לצאת פחות משעה לפני הזמן של הטיסה המקורית ולהגיע ליעד פחות משעתיים לפני הטיסה המקורית. האפשרות הזו כמעט אף פעם לא מתרחשת, ולכן כמעט תמיד תהיו זכאים לפיצוי.